Hvor kommer øvelserne fra?
Øvelserne kommer hovedsageligt fra grundtræningen i det improviserede teater. Vi tager det væk, som direkte handler om at spille teater og fokuserer på den del, der er skabt til at træne os i at opbygge et trygt og tillidsfuldt rum, hvor alle passer på hinanden, spiller hinanden gode, bidrager uden begrænsninger og er åbne og kreative. Træningen bygger på ideen om, at vi alle er vigtige, og at når alle bidrager i fællesskab, kan vi sammen skabe unikke ting i en ukendt og foranderlig verden.
Improvisationsbaseret træning udenfor teateret kaldes også Applied Improvisation. Ud over Applied Improvisation inddrager vi øvelser fra blandt andet konflikthåndtering, mindfulness, designmetoder, Systemic Coaching og idrætslege. Metoder og øvelser sammensættes, så de styrker tillid og psykologisk tryghed hos den enkelte og i teamet som helhed.
Tillid
I Improviser arbejder vi med den individuelle tillid mellem mennesker i tre lag:
- Tillid til sig selv, egen rolle og bidrag
- Tillid mellem individer i et team
- Tillid mellem teamet og omverdenen
For alle lag gælder, at tillid gives til hinanden og afhænger af oplevelser, erfaringer og spor i hjernen og kan opbygges og nedbrydes over tid. Har man på en arbejdsplads eller i et team oplevet, at blive gjort til grin, hvis man lavede en fejl, vi man være utryg ved at bede om hjælp. Har man tilsvarende oplevet at blive taget alvorligt, og er man blevet rost for at spørge og risikere at lave fejl, er ens generelle tro på, at udfordringer ikke er farlige, større.
Vaneændringer i krop og hjerne gennem øvelser og refleksion
På kurser og workshops skaber vi nye kropslige erfaringer og nye spor i hjernen, som fører til vaneændringer hos den enkelte og teamet som helhed. Det gør vi gennem præsentation af teori, nøje udvalgte praksisøvelser og refleksionsøvelser.
Alt hvad vi lærer og oplever bliver nemlig gemt i vores krop og vores hjernes neurale net. Lagringen af ny teoretisk viden og kropslige oplevelser er en kompleks handling. Vi lagrer ikke kun én bestemt oplysning, men også de relaterede oplysninger som for eksempel, hvordan vi havde det, da oplevelsen eller informationen blev gemt. Når vi senere skal bruge oplevelsen igen, finder hjernen oplysningerne og de relaterede informationer frem. Det er derfor vi for eksempel kan ”mærke” den sure saft på tænderne, når vi tænker på at bide i en citron eller fornemme smagen af en bestemt is, når vi ser et billede af den ved ishuset.
Øvelserne på kurser og workshops giver dermed deltagerne en kropslig erfaring i form af sanser og erindringer forbundet til den præsenterede viden, som vil gemmes og som kan bruges igen på arbejdspladsen, for at sikre fortsat tillid og psykologisk tryghed
Handlemønstre: Hjernen er hele tiden i gang med at sammenligne, det vi oplever med vaner og spor, den tidligere har dannet. Det kræver ca. 40% mindre energi at genanvende et eksisterende spor og handle på en kendt måde, end at skabe et nyt spor og en ny handling. Finder hjernen ikke noget, som passer præcis, finder den måske noget, som minder om, som den tager udgangspunkt i og kombinerer med anden eksisterende viden. Denne meget praktiske evne, som kaldes mapping, gør, at vi ikke behøver at have prøvet alting før for at udføre det.
For at sikre, at det er nye handlinger og nye kropslige oplevelser, som lagres hos deltagerne og at deltagerne ikke ‘blot’ handler i lettere velkendte spor, opsætter vi regler for udførelse af øvelserne. Herudover guider vi deltagerne i øvelserne, så de udfordres til at handle anderledes i end de måske er vant til. For at kunne gøre dette har vi fokus på at opbygge tillid mellem os og deltagerne og dem imellem og på at sikre, at deltagerne aldrig føler sig længere væk fra deres komfortzone, end at de er trygge ved udfordringen.
Refleksion: I refleksionen efter øvelser, sætter vi fokus på, hvad den enkelte oplevede og hvordan de handlede under øvelsen. Vi laver refleksionsøvelser og stiller refleksionsspørgsmål til handlinger i regi af øvelserne. Det er her, vi gør det deltagerne har oplevet under øvelserne kommunikérbart og bevidst for deltagerne selv og hinanden. Det kan give nye forståelser både for teorien, øvelser og egne handlinger i øvelserne.
Hverdagen i teamet: I refleksionerne stiller vi også spørgsmål, der relaterer sig til emnet for kurset og emnet i teamet hverdag og arbejdskultur. Det giver forståelse for tidligere og fremtidige handlinger både hos den enkelte og som en del af et team samt og forståelse for de nye spor, vaner og erindringer, der er blevet etableret i hjerne og krop. Den nye forståelse, nye handlinger og nye tanker bygger vi videre på i de næste teoribeskrivelser, øvelser og refleksioner.
På kurset opnår deltagerne en vaneændring både som enkeltpersoner og som team. Det betyder at deltagerne ikke først skal begynde at bruge det lærte, når kurset er slut eller mellem kursusgange og ikke selv skal skabe refleksion over, hvad læringen betyder for deres hverdag og arbejdskultur, når de er tilbage i den.